Βιβλία Τέχνης για παιδιά – Εκδόσεις Μέλισσα και ΜΟΜΑ

0 Comments 🕔08:06, 18.Οκτ 2018

Μικρά βήματα γνωριμίας των παιδιών με τις Τέχνες

Όταν το 2013 το ΜΟΜΑ, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης ανέθεσε στον Frank Viva τη σχεδίαση του πρώτου βιβλίου τέχνης για παιδιά η υποδοχή του αναγνωστικού κοινού αλλά και η επιτυχημένη συνέχεια ήταν μάλλον αναμενόμενη.

Το όνομα του Frank Viva βρίσκεται πίσω από ένα από τα πλέον επιτυχημένα και γνωστά ονόματα εταιριών Branding τη Viva & Co με περισσότερα από 500 βραβεία εικονογράφησης στο ιστορικό της.

Η Σάρλοτ και ο Φρανκ είναι οι πρωταγωνιστές των δύο πρώτων βιβλίων που ανέθεσε το ΜoMA στον Frank Viva και τα οποία κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Μέλισσες σε μετάφραση των Βαγγέλη Ηλιόπουλου (Η μικρή Σάρλοτ σκηνοθέτις) και του Χρήστου Μπουλώτη (Ο μικρός Φρανκ αρχιτέκτοντας) ενώ αναμένεται και το τρίτο βιβλίο της συνεργασίας.

Η μικρή Σάρλοτ Σκηνοθέτις

Η Σάρλοτ είναι ένα ξεχωριστό και ιδιαίτερο κορίτσι. λατρεύει το άσπρο και το μαύρο όχι μόνο στα ρούχα και στα αντικείμενα, και κυκλοφορεί συνέχεια με την κάμερά της για να κινηματογραφεί τα πάντα με βασικό πρωταγωνιστή των βίντεο της, το γάτο της Μουτζούρη. Επισκέπτεται τις κινηματογραφικές αίθουσες και παρακολουθεί συχνά μαζί με τους γονείς της στην ταινιοθήκη της Νέας Υόρκης παλιές κινηματογραφικές ταινίες – τη βλέπουμε να παρακολουθεί την ταινία του Vittorio De Sica Κλέφτης ποδηλάτων – Η ταινία θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του ιταλικού νεορεαλισμού (1948).

Κανείς από τους δασκάλους και τους συμμαθητές της όμως δεν φαίνεται να κατανοεί την αγάπη της για αυτή τη μορφή τέχνης και μάλλον παραξενεύονται για αυτή τη λατρεία της στο μαύρο και το άσπρο.

Μέχρι τη στιγμή που κατά την συνηθισμένη επίσκεψή της Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, θα συναντήσει μια γυναίκα που θα την εντυπωσιάσει πολύ: είναι η Σκάρλετ, η οποία εργάζεται στο τμήμα κινηματογράφου του μουσείου. Οι δυο τους φαίνεται να έχουν πολλά κοινά και η Σκάρλετ μυεί την μικρή Σάρλοτ στη μαγεία των πρώτων κινηματογραφικών ταινιών ανάμεσά τους και οι Περιπέτειες του πρίγκιπα Αχμέντ, που αποτελεί ταινία σταθμός καθώς είναι και η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων (1926).

Εκείνη είναι που θα την εμπνεύσει να δημιουργήσει περισσότερες και καλύτερες ταινίες, και εκείνη θα της προσφέρει και την πρώτη ευκαιρία να δείξει στο ευρύτερο κοινό τη δουλειά της, την πρώτη της ολοκληρωμένη ταινία που φυσικά και έλαβε διθυραμβικές κριτικές.

Στο βιβλίο της Σάρλοτ γνωρίζουμε την Λότε Ράινιγκερ, Γερμανίδα σκηνοθέτις η οποία υπήρξε πρωτοπόρος στη δημιουργία animation, δίνεται αφορμή για γνωριμία με τον Charlie Chaplin και την επίσης διάσημη ηθοποιό του βωβού κινηματογράφου Louise Brooks μέσα από στοιχεία που υπάρχουν στο γραφείο της Σκάρλετ, ενώ παράλληλα, γίνεται αναφορά στον Ζαν (Χανς) Αρπ, τον Γαλλογερμανό γλύπτη, ζωγράφο και συγγραφέα, πρωτοπόρο της αφηρημένης τέχνης και του ντανταϊστικού κινήματος.

Σημαντική η αναφορά και στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΜοΜΑ, στο οποίο φυλάσσονται περισσότερες από 30.000 ταινίες κάθε είδους, ανάμεσα στις οποίες η ταινία του Andy Warhol για το Empire State Building, ο Ψαλιδοχέρης του Tim Burton και οι πειραματικές ταινίες του Stan Brakhage (Σταν Μπράκατζ), o οποίος σχεδίαζε και ζωγράφιζε απευθείας πάνω σε φιλμ.

Ο μικρός Φρανκ Αρχιτέκτονας

Ο μικρός Φρανκ ζει μαζί με τον αρχιτέκτονα παππού του και με το σκύλο του, Έντι και όταν μεγαλώσει θέλει να γίνει αρχιτέκτονας. Οι δύο αρχιτέκτονες έχουν πολύ διαφορετική άποψη για το τι φτιάχνουν οι αρχιτέκτονες για τους ανθρώπους. Ενώ ο μικρός Φράνκ απολαμβάνει να κατασκευάζει κτίρια από ιδιαίτερα υλικά ρολά από χαρτιά υγείας ή βιβλία, κουτάλια, πιάτα, ο παππούς του πιστεύει σε μια πιο κλασική προσέγγιση που η πρωτοτυπία δεν έχει θέση. Έτσι, ό,τι περίεργη κατασκευή επινοεί ο μικρός Φρανκ είτε καρέκλα από χαρτί τουαλέτας είτε στριφτό πύργο, είτε ουρανοξύστη με βιβλία, απορρίπτεται από τον παππού. Με στόχο να του δείξει πως πραγματικά δουλεύουν οι αληθινοί αρχιτέκτονες του προτείνει μια επίσκεψη στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης.

Εκεί ανακαλύπτουν εντυπωσιακές κατασκευές, όμορφα αρχιτεκτονικά δημιουργήματα και ο μεγάλος Φρανκ αναγνωρίζει πως μάλλον τα πράγματα έχον αλλάξει, ένιωσε περισσότερο σοφός και ήταν έτοιμος για νέες κατακτήσεις. Επιστρέφοντας στο σπίτι, οι δυό τους θα φτιάξουν υπέροχες κατασκευές, εντελώς αντισυμβατικές, όπως ακριβώς αυτές που είδαν στο μουσείο.

Ένα βιβλίο που προσφέρει σιωπηλά απαντήσεις σε μια σειρά από ερωτήματα όπως τι είναι η Τέχνη, πώς μπορεί κανείς να δώσει αξία σε απλά, καθημερινά υλικά μεταμορφώνοντάς τα, πόσα μπορεί να μάθει κανείς σε μία επίσκεψη σε ένα Μουσείο, πως το διαφορετικό μπορεί να είναι ξεχωριστό.

Ο Φρανκ και ο παππούς του, μας συστήνουν σημαντικές μορφές της Αρχιτεκτονικής: τον Frank Ο. Gehry που σχεδίασε μεταξύ άλλων το Μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο της Ισπανίας και τον Πύργο του Ανόβερου, τον Frank Lloyd Wright, δημιουργό του αρχιτεκτονικού μοντέλου «Η πόλη Broadacre», τη Charlotte Perriand, γνωστή για τις εφαρμογές νέων υλικών και σύγχρονης τεχνολογίας και τον Arthur Young, εφευρέτη και ειδικό στα ελικόπτερα, ποιητή, αστρολόγο και φιλόσοφο.

Και τα δύο είναι υπέροχα βιβλία που ξεχωρίζουν τόσο για το περιεχόμενο όσο και για την αισθητική τους. Παράλληλα μας θυμίζουν τη σημασία της αέναης μάθησης σε θέματα που μας ενδιαφέρουν με πάθος και ενθουσιασμό, ακολουθώντας τα όνειρά μας – αναγκαιότητα για την επίτευξη της ευτυχίας μας και την προσωπικής μας ολοκλήρωσης.

Το άρθρο αποτελεί μέρος δημοσίσευσης που στο elculture

you may also like:

About Author

No Comments

No Comments Yet!

No one have left a comment for this post yet!

WRITE A COMMENT ON THIS POST

Write a Comment 

Your email address will not be published. Required fields are marked *