7 εκφράσεις της Μοντεσσοριανής εκπαίδευσης για εφαρμογή στο σπίτι

0 Comments 🕔09:54, 21.Μάρ 2018

7 εκφράσεις της Μοντεσσοριανής εκπαίδευσης για εφαρμογή στο σπίτι

H φιλοσοφία της παιδαγωγικής μεθόδου Montessori μπορεί πολύ δύσκολα να την περιγράψει κανείς μερικές μόνο λέξεις. Αποτελεί ένα τρόπο αντίληψης της ζωής. Για αυτό άλλωστε και για να κατανοήσουμε ή τουλάχιστον να πάρουμε μία μικρή ιδέα αυτής της παιδαγωγικής μεθόδου δεν έχουμε παρά να ακούσουμε τις εκφράσεις που χρησιμοποιούν οι ίδιοι δάσκαλοι, οι παιδαγωγοί της Μοντεσσοριανής Μεθόδου.

Λέξεις και εκφράσεις που σέβονται το παιδί και που έχουν επιλεγεί προσεκτικά ώστε να ενθαρρύνουν την Ανεξαρτησία, την ελευθερία με όρια και την φυσική ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού.

Κάτωθι μπορείς να διαβάσεις 7 κοινές και πολύ απλές φράσεις που χρησιμοποιούνται καθημερινά στην Μοντεσσοριανή τάξη και που σίγουρα μπορούμε και εμείς να εφαρμόσουμε στην ζωή μας στο σπίτι.

1. “Είδα ότι προσπαθείς πολύ σκληρά.”

Έμφαση δίνεται στην προσπάθεια και όχι στο αποτέλεσμα. Έτσι εκφράσεις όπως «η δουλειά σου είναι εξαιρετική» αποφεύγονται και τη θέση τους παίρνουν εκφράσεις που επιβραβεύουν την συγκέντρωσή τους σε ένα έργο για αρκετή ώρα και στη συνεχή προσπάθεια. Έτσι επιβραβεύεται η συμπεριφορά.
Αντί να πούμε λοιπόν στο παιδί “Είσαι καλό παιδί,” μπορούμε να πούμε “παρατήρησα πως ήσουν πολύ ευγενικός εχθές με τον αδελφό σου όταν μοιράστηκες το αυτοκινητάκι σου.”

2. Τι πιστεύεις για τη δουλειά σου

Το παιδί είναι δάσκαλος του εαυτού του. Οι δάσκαλοι/νηπιαγωγοί είναι δίπλα τους για να το κατευθύνουν και να το βοηθήσουν αλλά μόνο του θα ανακαλύψει τα πράγματα μέσα από την προσεκτική παρατήρηση μέσα σε ένα περιβάλλον ειδικά διαμορφωμένο και εξοπλισμένο με τα κατάλληλα υλικά. Η ενδοσκόπηση και η προσωπική γνώση είναι μέρος αυτής της ανακάλυψης.

Έτσι όταν το παιδί μας ρωτάει, «Πώς σου φαίνεται η ζωγραφιά μου;» ίσως αξίζει να προσπαθήσουμε να επιστρέψουμε την ερώτηση για το πώς του φαίνεται του ίδιου αντί να απαντήσουμε αμέσως ότι είναι υπέροχη. Να ρωτήσουμε τι πιστεύει για τη ζωγραφιά του, γιατί επέλεξε τα συγκεκριμένα χρώματα και ποια είναι τα αγαπημένα του σημεία. Έτσι κάπως μαθαίνει να αξιολογεί το έργο του αντί να αναζητάει τη δική μας έγκριση και αποδοχή.

3. Που θα μπορούσες να ψάξεις για αυτό

Η ανεξαρτησία αποτελεί μία ακόμη θεμελιώδη αρχή της Μοντεσσοριανής παιδαγωγικής μεθόδου είτε στο χώρο του σχολείου είτε στο σπίτι. Στόχος εδώ είναι να μάθει το παιδί να κάνει αυτόνομο κάποια πράγματα. Έτσι όταν θέλουμε να μάθουμε που βρίσκεται κάτι ή πως θα κάνουμε κάτι, μπορούμε να ρωτήσουμε το παιδί μας “Εσύ που θα έψαχνες» ή “Ποιον φίλο σου θα ζητούσες να σε βοηθήσει”.

Αν λοιπόν χάσει ένα βιβλίο του, ή τα παπούτσια του και εσείς δείτε ότι βρίσκονται κάτω από το κρεβάτι, αντί απλά να του τα δώσετε μπορείτε να κάνετε μία σειρά ερωτήσεων, ακόμα και χρειαστεί λίγο περισσότερος χρόνος “Εσύ που θα έψαχνες για τα παπούτσια σου? Εχεις δει κάτω από το κρεβάτι σου”
Με αυτό τον τρόπο μαθαίνει με τον καιρό να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και κατά συνέπεια να σας ρωτάει σταδιακά και λιγότερο.

4. Σε ποιο σημείο θα ήθελες τη βοήθειά μου

Τα παιδιά νιώθουν μεγάλη ικανοποίηση όταν αναλαμβάνουν κάποια καθήκοντα και όταν νιώθουν ότι φροντίζουν το περιβάλλον μέσα στο οποίο παίζουν. Κάποια τέτοια καθήκοντα μπορεί να είναι μικρά όπως το να ποτίσουν μία γλάστρα ή να βάλουν σε ένα βαζάκι μερικά λουλούδια.

Υπάρχουν όμως στιγμές που η ανάληψη ενός τέτοιου καθήκοντος μπορεί να είναι δύσκολη. Σε αυτές τις περιπτώσεις μπορούμε να προσφέρουμε στα παιδιά τη βοήθειά μας ρωτώντας τα σε ποιο σημείο θα ήθελαν να συμβάλουμε χωρίς ωστόσο να δώσουμε το μήνυμα της ανικανότητας προς εκείνο.

Για παράδειγμα όταν έχει φθάσει η ώρα να πάει για ύπνο και στο δωμάτιο του επικρατεί χάος από τα Lego που βρίσκονται σκόρπια στο πάτωμα και του ζητάμε να τα μαζέψει. Εκείνη τη στιγμή μπορεί να είναι πολύ κουρασμένο. Προσφέρουμε λοιπόν τη βοήθειά μας κάνοντας ερωτήσεις όπως: ‘θέλεις να μαζέψω εγώ τα κίτρινα και τα κόκκινα και εσύ τα υπόλοιπα”, «ποιο χρώμα θα ήθελες να μαζέψω εγώ» δείχνοντας έτσι ότι είμαστε δίπλα του, είμαστε σύμμαχοί του.

5. Στην τάξη μας εμείς… ( ή στο σπίτι μας εμείς….)

Αυτή είναι μία έκφραση που χρησιμοποιείται στην Μοντεσσοριανή τάξη προκειμένου να θυμίσει στα παιδιά τους κανόνες και τις επιθυμητές συμπεριφορές. Αυτό αποτελεί κατά κάποιο τρόπο και μία υπενθύμιση του πλαισίου λειτουργίας της ομάδας στην οποία ζουν και μεγαλώνουν με ήπιο τρόπο ως αίτημα συνεργασίας.
“Στην τάξη μας, καθόμαστε όταν τρώμε» είναι μία έκφραση που δεν θα προκαλέσει την ίδια ένταση με την έκφραση «κάτσε κάτω».
Όπως συμβαίνει και εμάς τους ενήλικες, έτσι και τα παιδικά θέλουν να αποτελούν μέλος μίας ομάδας, μιας μικρής κοινωνίας και απλά τους υπενθυμίζουμε τον τρόπο λειτουργίας αυτής της ομάδας.

Παρομοίως και στο σπίτι μία τέτοια υπενθύμιση μπορεί να έχει καταπληκτικά αποτελέσματα. Έτσι όταν τρέπουν μέσα στο σπίτι, αντί για την έκφραση «σταμάτα να τρέχεις» μπορούμε απλά να πούμε «μέσα στο σπίτι περπατάμε».

6. Μην τον ενοχλείς, προσπαθεί να συγκεντρωθεί

Ο σεβασμός και η αναγνώριση της συγκέντρωσής ενός παιδιού αποτελεί σημαντικό μέρος της Μοντεσσοριανής διαπαιδαγώγησης. Μπορεί να θέλουμε να παινέψουμε το παιδί μας την ώρα που ζωγραφίζει ή χτίζει με τα τουβλάκια του έναν πύργο αλλά θα πρέπει να αποφύγουμε να του αποσπάσουμε την προσοχή. Μπορούμε να το έχουμε στο μυαλό μας και να το κάνουμε αργότερα.

7. Ακολούθησε το παιδί

Αυτό είναι ίσως ένα από τα σημαντικότερα σημεία και δεν πρέπει να το ξεχνάμε υπενθυμίζοντας στον εαυτό μας ότι πρέπει να εμπιστευτούμε το παιδί μας και την εσωτερική φωνή του κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής του. Να υπενθυμίζουμε συνέχεια στον εαυτό μας ότι το παιδί μας ακολουθεί μία δική του πορεία άσχετα από τα Milestones που θα πρέπει να φθάσει σύμφωνα με τις μελέτες.

Με αυτό τον τρόπο αναγνωρίζουμε την ξεχωριστή του φύση και τις δικές του προσωπικές ανάγκες, τα ξεχωριστά του ταλέντα και τις δικές του ικανότητες.
Αν δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον στην ανάγνωση των βιβλίων, ας παρατηρήσουμε τι είναι αυτό που φαίνεται να το ενδιαφέρει – αν θέλει να κάνει αστείες γκριμάτσες και να χαζολογάει, ίσως να επιλέξουμε βιβλία αστεία και όχι κλασικά εικονογραφημένα. Όταν ακολουθούμε το παιδί μας, μαθαίνουμε από αυτό και προσφέρουμε εκείνα τα ερεθίσματα που θα έχουν ενδιαφέρον για τη δική του ξεχωριστή προσωπικότητα.

Αυτό που είναι άκρως ενδιαφέρον στη Μοντεσσοριανή προσέγγιση είναι ότι πρόκειται για κάτι περισσότερο από εκπαίδευση – είναι ένας τρόπος να βλέπουμε, να προσεγγίζουμε και να βρισκόμαστε με τα παιδιά. Ακόμα και αν το παιδί μας δεν παρακολουθεί σχολείο Μοντεσσόρι, μπορούμε πολύ εύκολα να εφαρμόσουμε μερικές από τις ιδέες τους στο σπίτι μας.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ

Το Μοντεσσοριανό σύστημα εκπαίδευσης προέρχεται από την Μαρία Μοντεσσόρι, η οποία γεννήθηκε το 1870 στην Ιταλία, σπούδασε Ιατρική και στην συνέχεια Παιδαγωγικά, Φιλοσοφία και Ψυχολογία, στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης. Στην ψυχιατρική κλινική του Πανεπιστημίου ασχολήθηκε με παιδιά με νοητική υστέρηση και διαπίστωσε ότι η Παιδαγωγική πρέπει να συνεργαστεί με την Ιατρική για την θεραπεία αυτών των παιδιών. «Ακόμα και αυτά τα άτυχα παιδιά, όταν ενθαρρύνονται κατάλληλα, αποκτούν ένα αυθόρμητο ενδιαφέρον στη μάθηση και μία αυθόρμητη αυτοπειθαρχία», είχε πει χαρακτηριστικά.

X

you may also like:

About Author

No Comments

No Comments Yet!

No one have left a comment for this post yet!

WRITE A COMMENT ON THIS POST

Write a Comment