Το κολατσιό στο σχολείο – Ιδέες και προτάσεις

1 Comment 🕔10:53, 09.Σεπ 2019

Γράφει η Κωνσταντζα Παπαγιαννοπούλου

Χωρίς να θέλω να σας αγχώσω, σε λιγότερο από 400 ώρες ξεκινάνε τα σχολεία…

2 μόνο μέρες έμειναν μέχρι τα παιδάκια μας να διασχίσουν πάλι την πύλη του σχολείου για να ξεκινήσουν δυναμικά την νέα χρονιά που ανοίγεται μπροστά τους!

Κάποιες μαμάδες δεν βλέπουν την ώρα να μπουν στους ρυθμούς της καθημερινότητας, κάποιες άλλες με το που σκέπτονται ότι σε λίγες μέρες ξεκινάει το τρέξιμο και τα πηγαινέλα, πελαγώνουν..

Δεν ξέρω σε ποια κατηγορία ανήκεις, το σίγουρο είναι ότι καλό είναι να προετοιμαστείς ψυχολογικά αλλά και να οργανωθείς σιγά σιγά, ούτως ώστε να μην πέσουν όλα μαζί την τελευταία μέρα και δεν ξέρεις από πού να αρχίσεις.

Ένα θέμα που απασχολεί πολύ τις μαμάδες και δη αυτές με παιδάκια έως 9-10 ετών, είναι το κολατσιό στο σχολείο.

Τι να φτιάχνουμε καθημερινά, τι να δίνουμε για snack, που να το βάζουμε για να συντηρείται σωστά, που θα βάζουμε το νερό για να διατηρείται δροσερό  κ.λ.π.

Όλες οι μαμάδες θέλουμε το καλύτερο, το πιο φρέσκο και το πιο υγιεινό για τα παιδιά μας. Πέρα από το τι δίνουμε στα παιδιά, φροντίζουμε και το που το βάζουμε…

Φαγητοδοχεία BPA free

Τα «ακίνδυνα» ταπεράκια με το κολατσιό του σχολείου, μπορεί να έχουν επιπτώσεις στην υγεία των παιδιών, ιδιαίτερα αν τα έχουμε πολλά χρόνια. Η ουσία δισφαινόλη-Α (ΒΡΑ), είναι μια χημική ουσία που βρίσκεται στα πολυκαρβονικά πλαστικά και τις εποξικές ρητίνες. Δυστυχώς, το πολυανθρακικό πλαστικό χρησιμοποιείται συχνά σε δοχεία που αποθηκεύουν τρόφιμα και ποτά, αλλά και σε μπουκάλια νερού. Ορισμένες έρευνες έχουν δείξει ότι η BPA μπορεί να «διεισδύσει» στις τροφές ή στα ποτά μέσα από τα δοχεία που την περιέχουν.

Η έκθεση του ανθρώπου στην BPA είναι επικίνδυνη, λόγω των πιθανών επιπτώσεων στην υγεία του εγκεφάλου και τον προστάτη των εμβρύων, των βρεφών και των παιδιών. Αν και οι κατασκευαστές έχουν σταματήσει την χρήση BPA στα νεότερης κατασκευής δοχεία με πολυανθρακικό, τα παλιά δοχεία που έχουμε στα ντουλάπια μας, πιθανώς να έχουν αυτή τη βλαβερή ουσία. Και οι πολλές πλύσεις στο πλυντήριο πιάτων ή στο χέρι μπορεί να επιταχύνουν την «διαρροή» της.

Άρα, το πιο σημαντικό είναι να επιλέγουμε φαγητοδοχεία και μπουκάλια BPA Free. Πέταξε ό,τι φτηνό και παλιό μπορεί να έχεις στο ντουλάπι σου και προμηθεύσου καλής ποιότητας πλαστικά φαγητοδοχεία χωρίς ουσίες και χημικά. Αλλιώς, επέλεξε μεταλλικά δοχεία, ανοξείδωτα.

Yπάρχουν πλέον διαθέσιμα και φαγητοδοχεία από Bamboo, ανθεκτικά όπως ακριβώς και το πλαστικό ή η μελαμίνη αλλά ασφαλή για την υγεία σας και σίγουρα ιδανικά για το περιβάλλον.

Φαγητοδοχεία- Aνοξείδωτα σκεύη

Τα ανοξείδωτα σκεύη είναι πολύ πιο στεγανά, ανθεκτικά σε θερμοκρασίες και πιο υγιεινά από τα περισσότερα πλαστικά. Φυσικά απαγορεύεται η χρήση τους  σε φούρνο μικροκυμάτων, μπορείς όμως να τα βάλεις σε συμβατικό φούρνο για ζέσταμα του φαγητού, χωρίς όμως το καπάκι. Τα μπολ αυτά δεν κρατάνε μυρωδιές και καθαρίζονται πολύ πιο εύκολα.

Το ίδιο ισχύει και για τα μπουκάλια νερού φυσικά. Τα ανοξείδωτα μπουκάλια διατηρούν την θερμοκρασία στα επιθυμητά επίπεδα και καθαρίζονται επίσης καλύτερα από τα πλαστικά.

Απαραίτητο είναι να θυμόμαστε ότι η παιδική ηλικία είναι μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδος για τη σωστή σωματική και ψυχική ανάπτυξη του ανθρώπου. Εκτός του ότι τα παιδιά, λόγω της ανάπτυξης, έχουν ιδιαίτερες ανάγκες σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά, στην παιδική ηλικία αναπτύσσονται και οι διατροφικές συνήθειες που θα μας συνοδεύουν στην μετέπειτα ζωή μας.

Τις τελευταίες δεκαετίες οι έρευνες δείχνουν ότι το 60% του χρόνου που τα παιδιά είναι ξύπνια, κάνουν καθιστική ζωή. Αυτό σε συνδυασμό με την κακή διατροφή, είναι το αποτέλεσμα της αυξημένης παιδικής παχυσαρκίας στη χώρα μας!

Διατροφικές ανάγκες

Η ανάγκη για ποικιλία τροφίμων, περιορισμό των κορεσμένων λιπαρών, λογική χρήση του αλατιού και μείωση της κατανάλωσης της ζάχαρης, είναι εξίσου σημαντική με τη προτροπή για έντονη φυσική δραστηριότητα και αυξημένη πρόσληψη φρούτων και λαχανικών.

Στην καθημερινή διατροφή του παιδιού απαραίτητο είναι να συμπεριλαμβάνουμε κάτι από όλες τις ομάδες τροφίμων:

  • Ομάδα γάλακτος
  • Ομάδα κρέατος
  • Ομάδα ψωμιού
  • Ομάδα λαχανικών και φρούτων
  • Ομάδα καλών λιπαρών και ελαίων

Τι όμως μπορεί από αυτά να πάρει ένα παιδί μαζί του στο σχολείο?

Εφόσον φροντίζουμε να ακολουθούμε σε καθημερινή βάση ένα σωστό και πλήρες διατροφολόγιο σύμφωνα με τις 5 ομάδες, μπορούμε να επιλέξουμε ένα κολατσιό φτωχό σε αλάτι, μέτριο σε λίπος, πλούσιο σε υδατάνθρακες, φυτικές ίνες, βιταμίνες και ασβέστιο.

Θα μου πεις τώρα εύλογα, πως θα δώσω όλα αυτά στο παιδί μου και θα θελήσει να τα φάει, την ίδια στιγμή που οι περισσότεροι συμμαθητές του τρώνε έτοιμα τρόφιμα από το κυλικείο, συσκευασμένα τα οποία τις περισσότερες φορές αποτελούν διατροφικές βόμβες, με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και χωρίς καμία θετική ουσία συνήθως!

Προτάσεις για έξυπνο σνακ στο σχολείο

Μερικές προτάσεις για ένα έξυπνο κι ελκυστικό κολατσιό μπορεί να είναι

  1. Ένα απλό κουλούρι σουσαμένιο ή με σταφίδες,
  2. 2-3 ρυζογκοφρέτες, κρακεράκια ή κριτσίνια,
  3. Σπιτικές μπάρες δημητριακών, εδώ μπορείς να βρείς μια εύκολη συνταγή,
  4. μπισκότα τύπου digestive,
  5. ένα κομμάτι σπιτική τυρόπιτα ή χορτόπιτα,
  6. σπιτικό κέικ,
  7. φρούτα φρέσκα ή αποξηραμένα,
  8. γιαούρτι με μέλι και ξηρούς καρπούς ή φρούτα,

 

9. λαχανικά (καρότο, αγγουράκι) σε λωρίδες με ντιπ γιαουρτιού ή σκέτα, ζελέ με φρέσκα φρούτα,

10. μικρό σάντουιτς με τυρί ή κοτόπουλο ή άπαχο ζαμπόν ή μαρμελάδα, ψωμί με ταχίνι και μέλι – στις κάτωθι φωτογραφίες μια ελκυστική πρόταση με Ταχίνι                    σοκολάτα που θα τα ξετρελάνει.

Φυσικά, μία φορά την εβδομάδα μπορούμε να επιτρέπουμε στο παιδί μας να ψωνίζει από το κυλικείο ό,τι θέλει, σαν τη μέρα λιχουδιάς! Όμως η καθημερινή κατανάλωση λανθασμένων επιλογών από το κυλικείο, όπως έτοιμες τυρόπιτες, λουκανικόπιτες, σοκαλατένια σνακ, κρουασάν, γαριδάκια, πατατάκια, μπισκότα γεμιστά, αναψυκτικά, ντόνατς, λουκουμάδες, γκοφρέτες,  μόνο αρνητικές επιπτώσεις θα έχει στην υγεία του παιδιού.

Αποφύγετε τους συσκευασμένους χυμούς φρούτων και τα αναψυκτικά για τα παιδιά τα οποία έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και μπορούν να προκαλέσουν τερηδόνα και άλλα προβλήματα υγείας κι επιλέξτε απλό νεράκι το οποίο να διατηρείται παγωμένο μέσα στο ανάλογο παγούρι θερμός.

Σκεφτείτε διαφορετικά και γίνετε δημιουργικοί όταν επιλέγετε τροφές για τα γεύματα του σχολικού γεύματος του παιδιού σας. Βοηθήστε στις σωστές επιλογές του και στην δημιουργία ενός υγιούς και γερού οργανισμού!

Καλή σχολική χρονιά,

 

you may also like:

About Author

1 Comments

  1. 🕔 8:16, 10.Σεπ 2019

    kostantza papagiannopoulou

    ❣️❣️❣️

    reply comment

Write a Comment 

<