Μια επίσκεψη στη Μονεμβασιά και μια μικρή έκπληξη στην Ελαφόνησο

0 Comments 🕔16:55, 25.Ιούν 2018

Μια επίσκεψη στη Μονεμβασιά και μια μικρή θαλασσινή έκπληξη στην Ελαφόνησο

Ένας τόπος μοναδικός για το φυσικό του κάλλος και την ξεχωριστή του μορφολογία. Η Μονεμβασιά, ένα μεσαιωνικό κάστρο που συνδέεται με μια γέφυρα με το λακωνική στεριά, είναι γεμάτη ζωή 365 ημέρες το χρόνο – διόλου τυχαία. Εμείς βρεθήκαμε το 3ήμερο της πρωτομαγιάς, όλοι μαζί με αγαπημένους φίλους.

Το Γιβραλτάρ τη Ανατολής όπως συνηθίζουν κάποιοι να τη λένε αφού πρόκειται ουσιαστικά για ένα βράχο που αποκολλήθηκε από τη στεριά το 375 μ.Χ. εξαιτίας ενός δυνατού σεισμού και της έδωσε τη σημερινή, ιδιαίτερη μορφή της.

μονεμβασιά

μονεμβασιά

Μετά από ένα άνετο, 3ώρο περιπου ταξίδι, φθάσαμε στη Μονεμβασιά. Παρκάραμε το αυτοκίνητο εξωτερικά του κάστρου αφού φυσικά δεν επιτρέπονται αυτοκίνητα και οδηγηθήκαμε προς το ξενοδοχείο μας. Η Μονεμβασιά είναι γεμάτη από ιδιαίτερα Boutique Ξενοδοχεία, χτισμένα μέσα στο βράχο. Πέτρινα μονοπάτια σε οδηγούν σε βοτσαλωτές βεράντες και μπαλκόνια, δωμάτια λες και είναι τέλεια σκηνογραφημένα αλλά και μυρωδιά υγρασίας που σε φέρνει πιο κοντά στη φύση και στην ουσία της καστροπολιτείας – νιώθεις προστατευμένος από τον πέτρινο όγκο της.

Υπάρχουν κεντρικά ξενοδοχεία πάνω στην κεντρική οδό του κάστρου. Οι Βυζαντινοί την αποκαλούσαν «Μέση Οδό», οι Ενετοί «φόρο», οι Οθωμανοί «παζάρι» σήμερα φέρει του όνομα του ποιητή μας Γιάννη Ρίτσου αφού η Μονεμβασιά είναι η γενέτειρα πόλη του. Το σπίτι του έχει μετατραπεί σε Μουσείο που εύκολα θα δείτε στην είσοδο του Κάστρου με την αυλή που φιλοξενεί την προτομή του, με βλέμμα στραμμένο στο Μυρτώο Πέλαγος.

«Κυρά Μονοβασιά μου, πέτρινο καράβι μου. Χιλιάδες οι φλόκοι σου και τα πανιά σου. Κι όλο ασάλευτη μένεις να με αρμενίζεις μες στην οικουμένη» έγραψε ο Γιάννης Ρίτσος για τον τόπο του και όχι τυχαία.

μονεμβασιά

μονεμβασιά

Εμείς τυχαία επιλέξαμε το Ξενοδοχείο Byzantine Hotel που στάθηκε μια όμορφη επιλογή κυρίως για το πλούσιο και γευστικό του πρωινό που σερβίρεται και στο ομώνυμο καφέ πάνω στην κεντρική πλατεία. Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τη μυρωδιά της φρέσκιας ρίγανης πάνω στα τηγανιτά αυγά που πηγαινοέρχονταν από την κουζίνα. Eδώ μπορείτε να βρείτε ξενοδοχεία στη Μονεμβασιά. Διέθετε εξαιρετικό προσωπικό, πάντα πρόθυμο να μας εξυπηρετήσει και να μας συμβουλέψει. Είναι σημαντικό το ξενοδοχείο που θα επιλέξει κανείς να είναι έτοιμο να βοηθήσει καθώς η μεταφορά των προσωπικών σας αντικειμένων είναι δύσκολο στα μικρά στενά και στα σκαλοπάτια της καστροπολιτείας.

μονεμβασιά

Αξίζει να κάνετε και να δείτε

Bόλτα στα στενά της και επίσκεψη στις εκκλησίες της

Η βυζαντινή ιστορία είναι ζωντανή στην καστροπολιτεία. Είκοσι τέσσερις ναοί με βυζαντινά στοιχεία σώζονται σήμερα από τους σαράντα που υπήρχαν άλλοτε ανάμεσά τους ο Ελκόμενος Χριστός, αλλά και η Παναγία η Κρητικιά, η Μυρτιδιώτισσα που ξεχωρίζουν.

μονεμβασιά

μονεμβασιά

μονεμβασιά

Η εκκλησία του Ελκόμενου Χριστού, χτισμένη τον 13ο αιώνα βρίσκεται στην κεντρική πλατεία σημείο συνάντησης όλων των περαστικών, δίπλα στο κανόνι που διακοσμεί με τη σιωπηρή του δύναμη το μέρος πήρε το όνομά της από την εικόνα του Χριστού Ελκόμενου, η οποία μάλιστα είχε κλαπεί το 1979, βρέθηκε το 1980 και ξαναγύρισε στην εκκλησία 32 χρόνια αργότερα. Μάλιστα, τότε ο σπουδαίος Φώτης Κόντογλου, μοναδικός αγιογράφος ο ίδιος, είχε χαρακτηρίσει τη συγκεκριμένη εικόνα αριστούργημα. Πρόκειται «ίσως για τη σπουδαιότερη Σταύρωση σε φορητή εικόνα». (Πηγή tovima.gr)

H εικόνα της Σταύρωσης φυλάσσεται με αυστηρά μέτρα ασφαλείας στο εσωτερικό του ναού και ειλικρινά είναι άκρως ενδιαφέρουσες οι λεπτομέρειες και τα στοιχεία που την χαρακτηρίζουν.

Στο νότιο μέρος του κάστρου η ομορφιά έχει χαριστεί απλόχερα σε αυτό τον τόπο. Μικρά στενά σε οδηγούν στο κάτω άκρως με τα πέτρινα τείχη και το Πορτέλο, το μικρό λιμανάκι που κρατούν προστατευμένο το νότιο άκρο. Εμείς αρχικά την ανακαλύψαμε ένα βράδυ περπατώντας οι 4 μας μετά το φαγητό και νιώθαμε σε κάθε μας βήμα ότι ανακαλύπταμε κάτι ακόμοα πιο όμορφο από ότι είχαμε μόλις δει στην προηγούμενη γωνιά.

Για αυτό και επανέλαβα αυτή τη βόλτα, χωρίς χάρτη, μόνο με μία μηχανή στο χέρι και την Αλίκη για παρέα, το επόμενο πρωινό μετά τον πρώτο καφέ. Αναμεσα στην ώχρα των πέτρινων τοίχων, στα πράσινο του βασιλικού και το ροζ που διακοσμεί τα σπίτια, γωνιές δροσιάς για ανάπαυση και ξανά βήμα προς το επόμενο καντούνι.

Το γραφικό λιμανάκι λειτουργούσε παλιά ως λιμάνι ανεφοδιασμού του κάστρου και αποτελούσε το μοναδικό χώρο όπου έκαναν μπάνιο οι κάτοικοι. Μετά την ανάπλαση του χώρου, μπορεί κανείς να κολυμπήσει ή γιατί όχι να δροσιστεί όπως εμείς από το κύμα που στην κυριολεξία σκάει πάνω στα τείχη.

μονεμβασιά

μονεμβασιά

μονεμβασιά

μονεμβασιά

μονεμβασιά

Επίσκεψη στην Άνω Πόλη

Λίγο πριν το ηλιοβασίλεμα αξίζει να ξεκινήσετε από την κεντρική πλατεία με το κανόνι προς την Άνω Πόλη που αν και αρχικά φαίνεται μακριά, η διαδρομή είναι ευχάριστη αφού το τοπίο σε αποζημιώνει σε κάθε σου βήμα. Σήμερα η Άνω πόλη είναι ακατοίκητη.

Αξιος θαυμασμού είναι ο περίφημος ναός της Αγίας Σοφίας που βρίσκεται στην άκρη ενός γκρεμού, 300 μέτρα πάνω από το Μυρτώο πέλαγος. Ο ναός χτίστηκε το 12ο αιώνα και θεωρείται αντίγραφο της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη.

μονεμβασιά

μονεμβασιά

μονεμβασιά

μονεμβασιά

Βόλτα στο Γέρακα (εκτός Μονεμβασιάς)

Αν έχεις αρκετές ημέρες στη διάθεσή σου και ειδικά αν επισκεφθείς την Καστροπολιτεία σε καιρό υψηλής τουριστικής ζήτησης, τότε ίσως θα θέλεις να ηρεμήσεις και να την αφήσεις για λίγο στους επισκέπτες της αφού τότε βουλιάζει. Σε μερικά μόνο χιλιόμετρα, 22 χλμ για την ακρίβεια θα βρείς το Γέρακα, ένα συμπαθητικό ψαροχώρι το οποίο είναι χτισμένο κυριολεκτικά μέσα σε ένα φιόρδ.

γέρακας λακωνίας

γέρακας λακωνίας

γέρακας λακωνίας

γέρακας λακωνίας

γέρακας λακωνίας

Διαθέτει αρκετές ψαροταβέρνες και αξίζει σίγουρα μια μικρή επίσκεψη ακόμα και μόνο για τη διαδρομή που θα κάνετε προς αυτό.

Φαγητό / Καφές / Ποτάκια

Ματούλα (Τ/27320-62.660).
Κλασική ταβέρνα με υπέροχη βεράντα και θέα που δεν υπάρχει περίπτωση να πας στη Μονεμβασιά και να μην ακούσεις για αυτή. Πάνω από 60 χρόνια αποτελεί σταθερή αξία στην περιοχή.

Κανόνι (Τ/27320-61.387). Πάνω την κεντρική πλατεία, βολεύει ιδιαίτερα όταν θέλεις να παίξουν τα παιδιά και να μπορείς να τα βλέπεις την ώρα που απολαμβάνεις ένα ποτήρι κρασί. Εμείς δεν επιλέξαμε τα μαγειρευτά τους αλλά την πίτσα τους που είναι εξαιρετική.

Δωδώνη – έχει μία πολύ χαριτωμένη μικρή βεράντα που μπορείτε να χαλαρώσετε για λίγο με ένα milkshake

Ενετικό – τα καλύτερα cocktails που έχουμε πιεί. Δυστυχώς φύγαμε γρήγορα γιατί τα παιδιά είχαν αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο μας…..

TIPS ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ

– Αξίζει να την επισκεφθείς όταν τα παιδιά έιναι σε θέση να είναι ανεξάρτητα και να περπατούν δίχως ανάγκη για καρότσι (είναι σχεδόν αδύνατο να έχεις καρότσι μέσα στην καστροπολιτεία)
– Να επιλέξεις μη τουριστική περίοδο για την επίσκεψη και ίσως όχι καλοκαίρι γιατί έχει πολλή ζέστη
– Αν την επισκεφθείς να μείνεις σε ξενοδοχείο μέσα στην καστροπολιτεία – αξίζει όσο τίποτα άλλο, άλλα όχι για περισσότερο από 2-3 ημέρες γιατί θα σε κουράσει

Ελαφόνησος

Λίγο πριν επιστρέψουμε στην πολύβουη Αθήνα, αποφασίσαμε να επισκεφθούμε την Ελαφόνησο. Οδηγήσαμε περίπου Και καθώς το ταξίδι αυτό το κάναμε πρωτομαγιά , 1 ώρα οδήγηση μέχρο το χωριό Δαιμονιά και την Πούντα για περάσουμε με το Ferry στην Ελαφόνησο, στις φωτογραφίες μπορείτε να δείτε όλα όσα κερδίσαμε από στη φημισμένη παραλία του Σίμου.

ελαφόνησος

ελαφόνησος

ελαφόνησος

Την απόλυτη κυριαρχία στην παραλία, σαν άλλοι Ροβινσώνες Κρούσοι ζήσαμε αυτή τη μοναδική ευκαιρία να είμαστε μόνοι. Η ψιλή χρυσή άμμοw και οι αμμόλοφοι ήταν όλοι δικοί μας. Εκεί απέναντι από τα Κύθηρα, στο πιο μαγευτικό δίδυμο παραλιών να μας φυσάει το δροσερό αεράκι και τα κορίτσια να κάνουν το πρώτο τους μπάνιο.

ελαφόνησος


θά ῾θέλᾳ – λέει- ν᾿ ἀφήσω στὸν καθένα σας αὐτὸ τὸ βλέμμα
τοῦ ἤρεμου θαυμασμοῦ μπροστὰ στὸ λιόγερμα. Θά ῾θέλᾳ ἀκόμη
νὰ σᾶς ἀφήσω τὸ περίλυπο ἄκουσμα
τῆς ἔρημης φωνῆς τοῦ ἰχθυοπώλη στὰ πρωινὰ τοῦ Ἰουλίου
καὶ τὸ βόμβο τῆς μέλισσας μέσα σ᾿ ἕνα τριαντάφυλλο
ἢ τὸ ἄηχο «ἄχ» μιᾶς λευκῆς πεταλούδας πλάι στὸ μὼβ λουλούδι.
Περισσότερο ἀπ᾿ ὅλα θά ῾θελᾳ νὰ σᾶς ἀφήσω τὸν τρόπο
τῆς ἀλλαγῆς τῶν χρωμάτων πρὸς τὸ ἀσῆμι καὶ τὸ ρόδινο
ὅταν ἡ πόρτα κλείνει καὶ σκοτεινιάζουν τὰ δωμάτια
κι ὡστόσο οἱ καθρέφτες διατηροῦν ἀνέπαφη
τὴν εἰκόνα τῆς θάλασσας

Γιάννης Ρίτσος

γέρακας λακωνίας

photo: pepi

you may also like:

About Author

No Comments

No Comments Yet!

No one have left a comment for this post yet!

WRITE A COMMENT ON THIS POST

Write a Comment 

Your email address will not be published. Required fields are marked *